4-5 kwietnia 2020, Poznań
Konferencja „Od dzieciństwa do dorosłości, czyli o meandrach ludzkiego rozwoju"
Szanowni Państwo,
ze względu na Państwa bezpieczeństwo i w związku z napływającymi informacjami o sytuacji epidemiologicznej dotyczącej COVID-19 podjęliśmy decyzję o przesunięciu terminu konferencji. O dalszych krokach i nowej dacie naszego wydarzenia będziemy informować mailowo oraz w naszych kanałach społecznościowych. Gdyby ktoś z Państwa był zainteresowany konferencją w późniejszym terminie, uprzejmie prosimy o wypełnienie poniższego formularza.
Czasami w naszych typowych wyobrażeniach widzimy dzieciństwo jako krainę Arkadii, a dorosłość jako okres surowych wyzwań i sprawdzianów naszej siły. Wielu rodziców niepokoi się, czy dzieciństwo wywrze jakiś głęboki rys na życiu już dorosłego dziecka. Z kolei dorośli zastanawiają się nad tym, czy to, że są teraz nieszczęśliwi miało swój początek w dzieciństwie.
Weź udział
Wstęp wolny. Organizatorami wydarzenia są Klinika Uniwersytetu SWPS Rodzina – Para – Jednostka oraz Uniwersytet SWPS.
O konferencji
Nasz umysł potrzebuje wyjaśnień – byśmy w jakiś zrozumiały dla siebie sposób mogli wyjaśniać sobie nasze życie. Ale czy ono da się faktycznie tak racjonalnie wytłumaczyć/rozszyfrować? Czy nasze dzieciństwo w pełni determinuje naszą dorosłość? Czy bycie w trudnej sytuacji w dzieciństwie odcina nam możliwość cieszenia się z życia w dorosłości? Czy można samemu przezwyciężać nasze międzypokoleniowe scenariusze? Jak rozmawiać z nastolatkami, gdy jeszcze nie są dorosłymi i już nie są dziećmi i jak wykorzystywać własne doświadczenia do tego? Na ile słowa Zygmunta Freuda: „Psychologicznie rzecz biorąc – dziecko jest ojcem dorosłego” sprawdza się w naszym życiu?
Na te i wiele jeszcze innych pytań będzie można uzyskać odpowiedź podczas konferencji „Od dzieciństwa do dorosłości, czyli o meandrach ludzkiego rozwoju”, 4-5 kwietnia 2020 r. Proponowane wykłady i warsztaty stworzą doskonałą przestrzeń do zatrzymania się i autorefleksji.
Dla kogo?
Konferencja skierowana jest dla wszystkich osób zainteresowanych rozwojem, psychologią, poprawą jakości swojego życia, poznaniem wiedzy i praktyki psychologicznej. Jest także dla tych, którzy czegoś szukają, mają nadzieję, potrzebują podpowiedzi, są w swoistym dialogu ze sobą i mają potrzebę posłuchania, podyskutowania oraz zapytania się.
Opieka merytoryczna konferencji
Magdalena Sękowska, dyrektor Kliniki Uniwersytetu SWPS Rodzina - Para - Jednostka
dr hab. Jarosław Michałowski, prof. Uniwersytet SWPS
Program
Sobota, 4 kwietnia 2020
Część konferencyjna - wykłady
- 9.30 - 10.00 - Rejestracja uczestników konferencji
- 10.00 - 10.15 - Otwarcie konferencji
- 10.15 - 11.00 - „Wpływ przywiązania wczesnodziecięcego na jakość życia człowieka", mgr Sylwia Śliwocka, Klinika Uniwersytetu SWPS
- 11.00 - 11.45 - „Współczesne wyzwania w pracy z nastolatkami", mgr Marek Goworek, Klinika Uniwersytetu SWPS
- 11.45 - 12.15 - Przerwa
- 12.15 -13.00 „Wybrane zagrożenia współczesnej młodzieży", dr Anna Kubiak, Uniwersytet SWPS
- 13.00 - 13.45 „Nie odkładaj do jutra tego, co masz zrobić dzisiaj, czyli kilka słów o prokrastynacji", dr hab. Jarosław Michałowski, prof. Uniwersytetu SWPS
- 13.45 - 14.00 - Przerwa
- 14.00 - 14.45 - „Potęga życzliwości – dlaczego warto uśmiechać się do sąsiada", dr Agnieszka Mościcka – Teske, Uniwersytet SWPS
- 14.45 - 15.30 - „Tryptyk relacyjny: matka-ojciec-dziecko. Odsłona I – MATKA", mgr Magdalena Sękowska, dyrektor Kliniki Uniwersytetu SWPS
- 15.30 - 15.45 - Podsumowanie pierwszego dnia konferencji
Warsztaty
16.00 – 18.30/19.00
Warsztat I - „Potrzeba relacji na co dzień"
Czego tak naprawdę potrzebuję w relacji z innymi? W jaki sposób koncentruję się na sobie, kiedy jestem w towarzystwie? A jak zajmuję się swoimi potrzebami, kiedy zostaję sam? Czy nie jest tak, że zajmuję się pracą, zarabianiem na życie, opieką nad dziećmi, a zapominam o tym, co dla mnie ważne? I dodatkowo: jakie miejsce w moim życiu zajmuje relacja? Na te i na inne pytania poszukamy odpowiedzi na warsztacie.
Prowadzący
Adam Bekier, Klinika Uniwersytetu SWPS - psychoterapeuta w Klinice Uniwersytetu SWPS, gdzie pracuje z osobami dorosłymi i parami. Absolwent 4-letniej Szkoły Psychoterapii w nurcie analizy transakcyjnej. Certyfikowany coach w International Coach Federation na poziomie PCC. Nauczyciel akademicki, prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu psychopatologii, coachingu i pracy z ludźmi.
Warsztat II - „Indywidualne Drivery, czyli nieświadome zachowania, które ujawniają się w sytuacjach, kiedy narażeni jesteśmy na stres. Jak je rozpoznawać?"
Podczas warsztatu zostanie zaprezentowana prosta a zarazem bardzo istotna dla każdego z nas koncepcja tzw. DRIVERÓW - naszych nieświadomych, wewnętrznych wzorców, które wpływają na indywidualne myślenie, odczucia i zachowania. Wzorce te kształtują się podczas pierwszych miesięcy i lat naszego życia i reprezentują głosy rodziców, nauczycieli i innych ważnych w naszym życiu osób. Stanowią podświadomą próbę zachowania się w sposób, dzięki któremu zyskamy uznanie innych ludzi. Można je określić jako zaprogramowane reakcje na sygnały pochodzące od ważnych osób z przeszłości, które nadal przechowujemy w formie ważnych wskazówek lub strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych lub stresogennych. Nieświadomie dążymy do internalizacji ich wymagań do tego stopnia, że stają się one naszą integralną częścią. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się jak: • Drivery wpływają na budowanie i utrzymywanie relacji z innymi, twoją organizację pracy, zarządzanie sobą w czasie a nawet style komunikacji • rozpoznać własne Drivery (na bazie „Kwestionariusza Stylów Pracy“) • wykorzystać mocne strony każdego Drivera i jak pracować nad obszarami które nas ograniczają.
Prowadząca
Magdalena Wojciechowska, Klinika Uniwersytetu SWPS Mediatorka - certyfikowana coach i trenerka biznesu, pasjonatka i propagatorka Analizy Transakcyjnej i Podejścia Systemowego w indywidualnej i zespołowej pracy rozwojowej. Przygotowuje i prowadzi sesje stacjonarne i zdalne dla jednostek, par i zespołów, w tym grupowe sesje rozwojowe dla kobiet oraz cykle warsztatów dla nie-Polek (Expats). Zajmowała stanowiska zarządcze w polskich i międzynarodowych firmach, a obecnie jest Partnerem w firmie doradczo-szkoleniowej. Jest wykładowcą akademickim i promotorem na studiach podyplomowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Od 2017 roku współpracuje również z Kliniką Uniwersytetu SWPS Rodzina-Para-Jednostka.
Warsztat III - „Czym skorupka za młodu..., czyli o doświadczeniach wczesnodziecięcych i zaburzeniach zdrowia psychicznego w dorosłości w ujęciu poznawczo – behawioralnym"
Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą w jaki sposób doświadczenia z dzieciństwa wpływają na obecny sposób myślenia oraz doświadczania emocjonalnego w kryzysowych sytuacjach. Ponadto, poznają podstawowe techniki radzenia sobie z dysfunkcjonalnymi myślami i przekonaniami.
Prowadząca
dr Katarzyna Sanna – Uniwersytet SWPS - psycholog, certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, psychoonkolog. Ukończyła studia doktoranckie na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu, studium z Psychoonkologii Klinicznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz szkolenie w nurcie terapii poznawczo-behawioralnej. Jej zainteresowania koncentrują się wokół psychologii medycznej, psychosomatyki oraz psychoonkologii. Prowadzi badania dotyczące zdrowia psychicznego członków rodzin chorujących z powodu chorób przewlekłych. Bierze aktywny udział w konferencjach i szkoleniach, jest autorką publikacji naukowych. W ramach praktycznej działalności pracuje jako psycholog oraz psychoterapeuta w poradni zdrowia psychicznego w Poznaniu. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychoonkologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej. Na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu prowadzi zajęcia z zakresu psychopatologii, zaburzeń afektywnych i nerwicowych, praktycznych umiejętności psychologicznych - pracy z klientem a także pracę pisemną pod indywidualną opieką oraz seminarium licencjackie i magisterskie.
Warsztat IV - „Znaczenie kryzysów rozwojowych na przestrzeni życia człowieka"
Człowiek przechodzi od momentu narodzin przez stadia związane z dorastaniem i nowymi wyzwaniami życiowymi, poprzez dorosłość aż do starości. Na każdym z etapów życia spotyka się z wydarzeniami powodującymi gwałtowną zmianę lub życiowy zwrot. Takim kryzysem może być reakcja na urodzenie dziecka, okres dojrzewania czy przejście na emeryturę. To jak każdy z nas poradzi sobie z nimi kształtuje naszą osobowość i wpływa na dalszą jakość życia. Warsztat ma na celu przybliżyć znaczenie kryzysów w drodze stawania się „dorosłym” i w wieku dojrzałym.
Prowadząca
Beata Tuz-Lubińska, Klinika Uniwersytetu SWPS - psycholog z wieloletnim doświadczeniem w udzielaniu pomocy osobom w kryzysie, psychoterapeuta w nurcie systemowym w trakcie certyfikacji WTTS. W Klinice SWPS pomaga w pokonywaniu kryzysów sytuacyjnych, jak i rozwojowych osobom dorosłym między innymi w sytuacji rozwodowej, rodzicom z trudnościami wychowawczymi, studentom zmagającym się z nowymi wyzwaniami. Prowadzi konsultacje indywidualne, warsztaty psychoedukacyjne i rozwoju osobistego.
Warsztat V - „Nastolatka w ciele dziecka – dlaczego moja córka nie je?" - warsztat dla rodziców
Podczas warsztatu porozmawiamy o wyzwaniach rozwojowych, które na swej drodze napotykają dorastające dziewczęta oraz trudnościach, z którymi się borykają. Przyjrzymy się najważniejszym płaszczyznom nastoletniego świata, którymi są:
• obszar emocji i sposobów radzenia sobie z nimi,
• relacje z rówieśnikami i rodziną,
• obowiązujące we współczesnej kulturze wzorce kobiecości oraz uprzedmiotowienie i seksualizacja kobiecego ciała,
• kształtowanie się prawidłowego lub zaburzonego obrazu własnego ciała.
Zastanowimy się wspólnie nad przeżywanymi przez nastolatki obawami dotyczącymi ciała, które zachowuje się w nowy, nieznany sposób (pojawia się pierwsza miesiączka) oraz zmienia proporcje. Poszukamy też odpowiedzi na pytania: „Co oznacza dla nastolatki nieposiadanie kobiecych kształtów? Przed czym ją chroni?”. Uczestnicy warsztatu będą mieli okazję do rozmowy o tym, jak być oparciem dla dorastającej córki, wymiany poglądów, poruszenia trudnych dla siebie tematów oraz uzyskania wsparcia.
Prowadząca
Katarzyna Kaniecka, Klinika Uniwersytetu SWPS - psycholog, pedagog. Prowadzi psychoterapię indywidualną nastolatków i osób dorosłych oraz konsultacje dla rodziców. Wiedzę i umiejętności terapeutyczne pogłębia w szkole psychoterapii w nurcie analizy transakcyjnej. Przygotowuje się do uzyskania europejskiego certyfikatu analityka transakcyjnego w obszarze psychoterapii. Swoją pracę poddaje regularnej superwizji. W obszarze jej zainteresowań znajduje się pomoc pacjentom z zaburzeniami odżywiania. Interesuje ją szeroki kontekst tych problemów, począwszy od relacji rodzinnych, poprzez uwarunkowania społeczno-kulturowe, aż po indywidualne predyspozycje osobowościowe. Współpracuje z „Newsweek Psychologia”.
Warsztat VI - „Spójrz na świat oczami dziecka, czyli jak żyć uważnie."
Nasze życie często przypomina stację kolejową w dużym mieście. Z tłumem śpieszących się ludzi, setkami pędzących pociągów, peronami pełnymi smutków i radości. I często w tym ogromnym pędzie codzienności spóźniamy się na jakiś pociąg lub wsiadamy do nieodpowiedniego. Czasami wybieramy niewłaściwych towarzyszy podróży, a innym razem stoimy na peronie i ze strachu nie potrafimy zrobić kroku. Działamy jak szaleni lub pogrążamy się w niemocy, zamiast uważnie doświadczać życia tu i teraz. Szereg badań naukowych z całego świata dowodzi, że praktykowanie uważności (mindfulness) pomaga radzić sobie ze stresem, trudnymi emocjami, lękiem i nawrotami depresji. Poprawia samoocenę i jakość relacji interpersonalnych w życiu prywatnym i zawodowym. Podczas warsztatu z uważności dla początkujących uczestnicy w sposób praktyczny zapoznają się z podstawową koncepcją mindfulness, zostaną zaproszeni do doświadczenia uważności m.in. poprzez ćwiczenia uważnego jedzenia, oddechu, ruchu oraz słuchania. A także otrzymają informację o możliwościach kontynuowania i rozwoju praktyki uważności w sposób formalny i nieformalny.
Prowadząca
Aleksandra Gutkowska-Maciejuk - nauczycielka MBCT (Terapii poznawczej opartej na uważności) w trakcie certyfikacji pod superwizją Oxford Mindfulness Centre. Absolwentka pierwszej edycji Studiów Podyplomowych „Uważność i współczucie. Podstawy, badania i psychoterapia.” na Uniwersytecie SWPS w Warszawie (2016-2017) oraz pierwszego w Polsce kursu nauczycielskiego MBCT (2019), zorganizowanego przez Fundację Rozwoju Mindfulness, akredytowanego i współprowadzonego przez Oxford Mindfulness Centre przy Wydziale Psychiatrii Uniwersytetu Oksfordzkiego. Dyrektor operacyjna Filii w Poznaniu Uniwersytetu SWPS (Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu). Menadżerka, liderka i mentorka z ponad 22-letnim doświadczeniem w zarządzaniu projektami, zespołami i organizacjami. Współtwórczyni pierwszej w Polsce kampanii społecznej „Praca? Lubię to!”. Uważność praktykuje i rozwija w swoim życiu regularnie od kilku lat, traktując ją jako jedną z recept na problemy współczesnego świata.
Warsztat VII - „Od milczenia do intymności, czyli o komunikacji w związku"
Warsztat dotyczy różnych form komunikowania się w związku i ich adekwatności do budowania więzi: od tego, jak to działo się w rodzinach pochodzenia do tego, jak to dzieje się w aktualnych relacjach. Uczestnicy będą mieli okazję do przyjrzenia się czynnikom, które scalają więź w związku oraz tym, które ją osłabiają i wpływają na pojawienie się zakłóceń w komunikacji. Będą mogli zastanowić się, jak wspólnie ze swoimi partnerami strukturują czas, na co przeznaczają najwięcej energii i jak to wpływa na zaspokojenie ich potrzeb relacyjnych.
Prowadzący
Magdalena Sękowska - psycholog, psychoterapeuta, konsultant zarządzania, wykładowca. Pracuje z ludźmi w różnych kontekstach (biznesowym, edukacyjnym, rodzinnym, indywidualnym) od ponad 30 lat. Dyrektor Kliniki Uniwersytetu SWPS Rodzina-Para-Jednostka z misją stworzenia takiego miejsca w Poznaniu, w którym będzie można rozmawiać o potrzebach ludzi w języku relacji, potrzeb, możliwości, nadziei i wsparcia a nie w języku psychopatologicznym. Jest psychologiem systemowym, specjalizuje się w pracy z parami w oparciu o Terapię Skoncentrowaną na Emocjach i analizę skryptów międzypokoleniowych, wykorzystuje w swojej pracy podejście narracyjne, jest Praktykiem Analizy Transakcyjnej i korzysta z wielu innych narzędzi oraz z wiedzy psychologicznej zakładając, że najważniejszy jest bezpośredni kontakt z pacjentem/klientem. Wypracowała swoją autorską metodę obserwacji relacji pomiędzy dziećmi a rodzicami poprzez obserwację w warunkach naturalnych – w domu. Bardzo skutecznie pracuje na bazie tej metody z rodzicami.
Maciej Olsztyński - psycholog, psychoterapeuta, trener, konsultant zarządzania. Pracuje z osobami indywidualnie nad ich obszarami rozwoju, z rodzicami nad ich komunikacja i relacjami z dziećmi oraz z parami nad budowaniem i wzmacnianiem związku. W swojej pracy wykorzystuje podejście systemowe oraz Analizę Transakcyjną. Swoją praktykę psychoterapeutyczną łączy z praca z organizacjami – dużymi korporacjami, firmami rodzinnymi. Pracuje jako osoba prowadząca różnego rodzaju warsztatu rozwijające kadrę managerska oraz jako konsultant dla zarządów i kadry zarządzającej. Specjalizuje się w przeprowadzaniu diagnozy kultury organizacyjnej firm i w tworzeniu projektów rozwojowych na podstawie przeprowadzonej diagnozy.
Niedziela, 5 kwietnia
Wykłady
- 10.15-11.00 - „Seks, który cieszy" - dr Katarzyna Grunt-Mejer, Uniwersytet SWPS
- 11.00 - 11.45 - „Nasze rany i nasze blizny. Przemoc i jej wpływ na rozwój psychiatra, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży", Marta Mozol-Jursza, Klinika Uniwersytetu SWPS
- 11.45 - 12.15 - Przerwa
- 12.15-13.00 - „Kiedy dorosły choruje a przyczyn próżno szukać w ciele… Jak reagujemy, kiedy stres nas przerasta", mgr Dominika Kolasińska, Klinika Uniwersytetu SWPS
- 13.00 - 13.45 - „Praca z dzieckiem nad kształtowaniem i zmianą nawyków żywieniowych", dr Angelika Staszewska, Klinika Uniwersytetu SWPS
- 13.45 - 14.00 - Przerwa
- 14.00 - 14.45 - „Pomiędzy bliskością a dystansem – rodzic w zetknięciu z nastoletnim światem", mgr Katarzyna Kaniecka, Klinika Uniwersytetu SWPS
- 14.45 - 15.30 - „Tryptyk relacyjny: matka–ojciec-dziecko. Odsłona II – OJCIEC", mgr Magdalena Sękowska, dyrektor Kliniki Uniwersytetu SWPS
- 15.30 - 15.45 - Podsumowanie konferencji
Warsztaty
16.00 – 18.30/19.00
Warsztat I - „Świat przekonań – moje, twoje, czyje?"
Przekonania to założenia na temat siebie, innych ludzi i świata. Wywołują automatyczne myśli na temat tego, w jaki sposób powinniśmy reagować na otaczający nas świat. Te kluczowe powstają na bardzo wczesnym etapie życia i zdecydowanie wpływają na jakość życia. Są nieuświadomione. W trakcie życia nabywamy różne dalsze przekonania dotyczące obrazu siebie i innych ludzi. Ich zadanie w trakcie powstawania jest czysto adaptacyjne. Niestety często bywa tak, że po pewnym czasie stają się one dezadaptacyjne. Czy wiesz, jakie przekonania odnośnie siebie i innych ludzi kierują Twoim zachowaniem? Warsztat będzie okazją do przyjrzenia się swoim wewnętrznym przekonaniom i próbie zrozumienia ich, w jaki sposób wpływają na nasze życie.
Prowadząca
Sylwia Śliwocka, Klinika Uniwersytetu SWPS - psycholog, psychoterapeutka w procesie certyfikacji. Pracuje w nurcie terapii systemowej. W swojej pracy terapeutycznej wykorzystuje również elementy Analizy Transakcyjnej, Coachingu opartego na potrzebach oraz SWR. Prowadzi psychoterapię dorosłych i młodzieży a także terapię par i rodzin. Wspiera rodziców, opiekunów i wychowawców w budowaniu relacji z dziećmi. Jest certyfikowaną trenerką FamilylabPolska, realizatorką Szkoły dla Rodziców i Wychowawców, wieloletnią fascynatką Porozumienia bez Przemocy.
Warsztat II - „Jak zbudować konstruktywną, empatyczną, opartą na uważności relację z nastolatkiem"
Warsztat oparty na wiedzy merytorycznej prowadzącego oraz na zagadnieniach zgłaszanych przez uczestników. Warsztat skierowany jest do osób zainteresowanych pracą z nastolatkami: starających się zrozumieć trudności, które są charakterystyczne dla tego etapu rozwoju, dla rodziców oraz osób chcących dowiedzieć się jak budować relację z osobami w tym wieku oraz jak skutecznie pomagać adolescentom w ich kryzysie rozwojowym.
Prowadzący
Marek Goworek, Klinika Uniwersytetu SWPS pedagog, certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, pracuje z młodzieżą (szczególnie z młodzieżą trudną), prowadzi konsultacje dla rodziców dotyczące uzależnień różnego rodzaju (narkotyki, alkohol, gry, internet, itp.), prowadzi też psychoterapię indywidualną.
Warsztat III - „Emocje duże i małe – psychologia (nie)jedzenia"
Emocje których doświadczamy – zarówno te, które potocznie nazywamy pozytywne (np. radość, miłość) jak i te, które potocznie nazywamy negatywne (np. smutek, strach, złość, lęk) - mogą wpływać na intensywność, ilość oraz jakość przyjmowanych przez nas pokarmów. W sytuacji doświadczania emocji o bardzo silnym natężeniu sięgamy po mniejsze ilości jedzenia, natomiast umiarkowane nasilenie emocji powoduje preferencję do zwiększonego spożywania pokarmów. Gdy odczuwamy nudę ilość spożywanego pokarmu również wzrasta. Emocje stanowią zatem istotny element w zakresie kształtowania zachowań żywieniowych. W praktyce często spotykamy się z jedzeniem emocjonalnym, które związane jest z przeżywaniem negatywnych emocji i brakiem umiejętności radzenia sobie z nimi. Zagadania poruszane podczas warsztatu będą dotyczyły jedzenia emocjonalnego, zespołu kompulsyjnego objadania się, roli emocji w jedzeniu, różnic pomiędzy stylami jedzenia, błędnych przekonań na temat jedzenia oraz rozpoznawania i radzenia sobie emocjami w kontekście spożywania pokarmów. Warsztat prowadzony będzie w oparciu o ćwiczenia praktyczne, studia przypadków oraz przegląd teorii i badań na temat roli emocji w jedzeniu oraz przyczyn i przebiegu zjawiska emocjonalnego jedzenia.
Prowadząca
Angelika Staszewska, Klinika Uniwersytetu SWPS - doktor nauk o zdrowiu, wykładowca akademicki, kierownik merytoryczny studiów podyplomowych Psychodietetyka na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu, specjalistka w zakresie psychodietetyki, dietetyki i promocji zdrowia, z tytułem MBA dla kadr medycznych. Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu oraz Uniwersytetu SWPS. Założycielka Poradni Dietetyki i Psychodietetyki w Poznaniu. Pracuje w interdyscyplinarnych zespołach specjalistów. Koordynator projektów edukacyjnych i szkoleniowych z zakresu zdrowia. Obszary działania: promocja zdrowego stylu życia i racjonalnych zachowań żywieniowych, zmiana nawyków żywieniowych, praca z pacjentami m.in. z nadwagą, otyłością, zaburzeniami odżywiania.
Warsztat IV - „Jak będąc rodzicem wspierać rozwój dziecka, a nie utrudniać czy blokować"
Zarówno nadmierna opieka, jak i pozostawianie dziecka samemu sobie – nie są to dobre konteksty dla rozwoju dziecka. We współczesnym świecie obserwujemy wiele zachowań rodziców, które są określane mianem albo nadmiarowych albo takich, które uniemożliwiają nawiązanie bezpośredniego kontaktu dziecka z rodzicem. Oba typy zachowań mają swoje znaczące konsekwencje rozwojowe – blokujące bądź utrudniające rozwój dziecka. Na czym więc ma polegać wspieranie rozwoju dziecka – czy to oznacza zaspokajanie jego wszystkich potrzeb? Czy oznacza stawianie dziecku wielu wyzwań? A może to tylko bycie w bliskości, która ma dać dziecku wszystko czego ono potrzebuje? Co to znaczy wspierać dziecko w rozwoju – do badań na ten temat i własnej praktyki będzie odnosić się prowadzący warsztat.
Prowadzący
Maciej Olsztyński, Klinika Uniwersytetu SWPS - psycholog, psychoterapeuta, trener, konsultant zarządzania. Pracuje z osobami indywidualnie nad ich obszarami rozwoju, z rodzicami nad ich komunikacja i relacjami z dziećmi oraz z parami nad budowaniem i wzmacnianiem związku. W swojej pracy wykorzystuje podejście systemowe oraz Analizę Transakcyjną. Swoją praktykę psychoterapeutyczną łączy z praca z organizacjami – dużymi korporacjami, firmami rodzinnymi. Pracuje jako osoba prowadząca różnego rodzaju warsztatu rozwijające kadrę managerska oraz jako konsultant dla zarządów i kadry zarządzającej. Specjalizuje się w przeprowadzaniu diagnozy kultury organizacyjnej firm i w tworzeniu projektów rozwojowych na podstawie przeprowadzonej diagnozy.
Warsztat V - „Czego Jaś może nauczyć Jana? O potrzebie kontaktu z wewnętrznym dzieckiem”
Bycie dorosłym jest wymagające, przytłoczeni obowiązkami i brakiem czasu często słyszymy głos, który mówi „muszę”. W każdym z nas pracuje wiele różnych głosów – niektórych słuchamy chętniej, a inne raczej ignorujemy. Celem warsztatu jest praca skupiona wokół metafory „wewnętrznego dziecka”. Podczas spotkania uczestnicy będą mieli możliwość zadania pytania o swoje potrzeby i zobaczenia korzyści które płyną z usłyszenia głosu swojego „wewnętrznego dziecka”. Warsztat opiera się na założeniach terapii narracyjnej i systemowej.
Prowadząca
Syma Marta Al Azab-Malinowska, Klinika Uniwersytetu SWPS - psychoterapeutka w procesie certyfikacji, doktorantka na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. Ukończyła kurs zaawansowany terapii systemowej przy Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej oraz kurs podstawowy terapii rodzin w Krakowskim Ośrodku Szkoleń Systemowych. Brała udział w wielu szkoleniach i warsztatach (m.in. ukończyła szkolenie z Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniu przy Centrum PSR, brała udział w szkoleniach organizowanych przez Wielkopolski Instytut Psychoterapii czy Polski Instytut Eriksonowski, odbyła staże w Poradnich Zdrowia Psychicznego). Członkini grupy badawczej w Europejskim programie COST. Współpracuje z Fundacją Art-On oraz z portalem Opsychologii.pl. Posiada uprawnienia mediatorki. Swoją pracę poddaje regularnej superwizji.
Warsztat VI - „Tryptyk relacyjny: matka-ojciec-dziecko. Odsłona III – DZIECKO."
Warsztat z pierwszeństwem dla par W trakcie warsztatu będziemy rozmawiać o tym, w jakich pozycjach może być dziecko względem swoich rodziców i jakie może to mieć znaczenie dla dalszego jego rozwoju; szczególnie rozwoju relacji w dorosłym życiu. Uczestnicy warsztatu będą mieli okazję do przyjrzenia się swoim rolom z dzieciństwa i ich konsekwencji dla ich aktualnego życia dorosłego. Jednocześnie z rozpoznaniem swoich wzorców uczestnicy warsztatu będą mieli okazję poznać rodzaje przyzwoleń życiowych, które pozwolą im „opuścić” ich typowe role, które już w dorosłości przestają mieć wartość konstruktywną. Warsztat szczególnie polecany dla par – by przyjrzeć się wzorcom, jakie osoby powielają w swoich związkach, a które mają swoją genezę w relacjach z rodzicami.
Prowadząca
Magdalena Sękowska, Klinika Uniwersytetu SWPS - psycholog, psychoterapeuta, konsultant zarządzania, wykładowca. Pracuje z ludźmi w różnych kontekstach ( biznesowym, edukacyjnym, rodzinnym, indywidualnym) od ponad 30 lat. Dyrektor Kliniki Uniwersytetu SWPS Rodzina-Para-Jednostka z misją stworzenia takiego miejsca w Poznaniu, w którym będzie można rozmawiać o potrzebach ludzi w języku relacji, potrzeb, możliwości, nadziei i wsparcia a nie w języku psychopatologicznym. Jest psychologiem systemowym, specjalizuje się w pracy z parami w oparciu o Terapię Skoncentrowaną na Emocjach i analizę skryptów międzypokoleniowych, wykorzystuje w swojej pracy podejście narracyjne, jest Praktykiem Analizy Transakcyjnej i korzysta z wielu innych narzędzi oraz z wiedzy psychologicznej zakładając, że najważniejszy jest bezpośredni kontakt z pacjentem/klientem. Wypracowała swoją autorską metodę obserwacji relacji pomiędzy dziećmi a rodzicami poprzez obserwację w warunkach naturalnych – w domu. Bardzo skutecznie pracuje na bazie tej metody z rodzicami.
Termin i miejsce
Uwaga! Ze względu na Państwa bezpieczeństwo i w związku z napływającymi informacjami o sytuacji epidemiologicznej dotyczącej COVID-19 podjęliśmy decyzję o przesunięciu terminu konferencji. O dalszych krokach i nowej dacie naszego wydarzenia będziemy informować mailowo oraz w naszych kanałach społecznościowych. Gdyby ktoś z Państwa był zainteresowany konferencją w późniejszym terminie, uprzejmie prosimy o wypełnienie poniższego formularza.
4 - 5 kwietnia 2020 r., Uniwersytet SWPS w Poznaniu, ul. Kutrzeby 10
Wskazówki dojazdu »
Jak wziąć udział?
Aby wziąć udział w wydarzeniach - wykładach i warsztatach należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.